Just nu

Internationella Frivilligdagen
& Årets Eldsjäl

I år kommer Örebro Föreningsråd uppmärksamma internationella frivilligdagen. Den 5 december varje år firas internationella frivilligdagen. Dagen instiftades av FN:s generalförsamling 1985 och syftet är att lyfta fram och hylla allt det ideella arbete som människor gör lokalt, nationellt och internationellt.

Den 7 december mellan 13.00-15.00 bjuder vi in till ett firande på Stortorget, med tal och underhållning samt utställare. I samband med detta kommer ett pris delas ut till Årets Eldsjäl 2024.

Frivilligdagen arrangeras i samarbete mellan Örebro Föreningsråd, Örebro läns bildningsförbund, RF-SISU, Samverkansrådet, studieförbundet Vuxenskolan & Scenit.

Nominering till Årets Eldsjäl 2024

Vem gör skillnad för andra genom sitt engagemang i civilsamhället?
För första gången är det dags att nominera personer som genom sitt ideella engagemang i civilsamhället skapar trivsel, gemenskap, samhällsnytta och skapar något för och tillsammans med andra. Priset syftar till att lyfta människor som på ideell basis gör skillnad för andra. Vårt samhälle skulle se helt annorlunda ut utan alla tusentals människor som engagerade sig i inom idrott, kultur, sociala frågor och mycket mer.

Här kan du nominera: https://forms.gle/P1L2Wv6J4jsf2QSs5

Vem kan jag nominera?
Se framför dig en person som stämmer in på något av nedanstående, en person som

• arbetar för alla människors lika värde och varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje.
  • medvetet strävar efter att förbättra andra människors hälsa och välbefinnande, både det psykiskt och det fysiskt.
  • medvetet strävar efter att motverka utanförskap och som står upp för alla människors lika värde och rätt till en meningsfull fritid – och det oavsett etnicitet, kön, sexuell läggning, trosuppfattning eller funktionsvariation.
  • får alla att känna sig lika välkomna och som står upp för jämställdhet och kamratskap.
  • är verksam i Örebro kommun

Nominering
Nomineringen öppnar 1 september, och stänger 1 november.
Priset
Vinnaren av Föreningslivets Eldsjäl uppmärksammas på scenen i samband med Frivilligdagen den 7 december.
Juryn
När nomineringsperioden är stängd sammanträder en jury för att bland alla nominerade välja ut vinnaren.
Juryn utgörs av arbetsgruppen för Frivilligdagen. I arbetsgruppen är Örebro läns bildningsförbund, RF-SISU, Samverkansrådet & Studieförbundet Vuxenskolan representerade.
•    Juryn har ensamt rätten att utse vinnaren.
•    Juryn meddelar endast vinnaren.
•    Juryns beslut är slutgiltigt och kan inte överklagas.

Funderingar? Kontakta: info@orebroforeningsrad.se