Pågående

Regionalt Nätverk (Samla civilsamhället! – nytt namn)

Det regionala nätverket Samla civilsamhället samlar ihop oss i föreningar, organisationer, samfund, nätverk – alla som på något sätt tillhör civilsamhället.
Det är värdefullt när vi träffas, lär känna varandra, vet vad som händer i varandras verksamheter, kan hjälpa varandra, göra saker tillsammans och så vidare, nätverket möjliggör detta. Vi har under höst 23 och vår 24 genomfört workshops tillsammans med nätverket med syfte att sätta nätverkets agenda tydligare. Under höst 24 kommer nätverket bjuda in till en inspirationsdag, med syfte att inspirera, ge energi och hitta samarbetet sinsemellan.

Klimatneutrala städer

Örebro Föreningsråd sitter med i styrgruppen för Klimatneutrala städer (Viable Cities) som är ett internationellt projekt som syftar till att städer skall gå före i klimatomställningen för att nå ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. Arbetet kräver samarbete mellan samhällets alla instanser och det civila samhället spelar en viktig roll i och med det stora förtroendekapital och infrastruktur för samverkan som redan är etablerad i vår sektor. I nuläget är 23 Svenska städer med i satsningen.