Kalendarium

Hösten 2022

19/9. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Måndag 19 september kl.17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/anmalan-radgivning-host22. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se. Länken till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf?media=1644504640 . Plats: Föreningarnas Hus. OBS! Finns 3 andra tillfälle : Tisdag 18/10, Onsdag 16/11 & Torsdag 8/12

29/9. Att driva projekt
Torsdag 29 september kl.18:00-21:00. Utbildningen är för dig som har eller vill samverka med andra för att driva projekt och inte bara har demokratiska värderingar utan också följer dem i sin förening. Anmälan via länken https://bit.ly/driva-projekt-host2022 senast 26/9.
Funderingar? Kontakta info@orebroforeningsrad.se.
Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: https:Att-driva-projekt-2022-09-29.pdf

5/10. Framgångsrik Valberedning

Onsdag 5 oktober kl. 18.00-21:00. Temakvällen anordnas för att ge stöd och stimulans för valberedningens ledamöter så att de kan fullfölja sitt uppdrag på bästa sätt. Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening.
Anmälan: via länken https://bit.ly/valberedning-host2022  senast 3/10.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus.

11/10. Nätverk Landsbygd
Tisdag 11 oktober kl. 18:00-20:30. Plats: Latorp. Mer information kommer inom kort…

11/10. Mod att leda – om ledarskap i ideella organisationer
Tisdag 11 oktober kl. 18:00-20:30. Välkommen till en kväll där du får möta ledare för olika ideella organisationer i Örebro som utmärkt sig. Några har uppmärksammats tidigare och fått pris för sitt ledarskap, andra har inte synts utanför sin organisation på samma sätt. De medverkande har det gemensamt att de åstadkommit viktiga förändringar, och delar med sig av erfarenheter de fått längs med vägen. Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening.
Anmälan via länken https://bit.ly/ledarskap-host2022 senast 7/10.
Funderingar? Kontakta info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: https://Mod-att-leda-2022-10-11.pdf

13/10. Sociala medier för föreningen
Torsdag 13 oktober kl. 18:00-20:00 Välkommen till en grundläggande utbildning med tips och råd kring hur föreningen kan använda sig av sociala medier på bästa sätt. Vilka kanaler bör vi välja och när? Hur skall vi tänka när vi lägger ut information om föreningen? Hur når vi så många som möjligt med vår information? Behöver vi en strategi för sociala medier i vår förening? Finns det några andra fallgropar?
Framför allt kommer föreläsningen att ta exempel som berör Facebook och Instagram.
Kostnadsfri för medlemsföreningar, övriga betalar 250 kr/förening. Medlemskap kostar 200 kr/år.
Fika säljes för 30 kr (kaffe/te och fralla) – skriv i anmälan om du önskar detta
Anmälan senast 10/10 via länken: https://bit.ly/anmalan-sociala-medier-2022
Funderingar? Kontakta Tina Fingal Swens på: tina.fingal@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: https://sociala-medier-host-2022.pdf

17/10.Utbildning; Ordförande, sekreterare och kassör (del 1 av 3)
Måndagarna 17:e, 24:e och 31:a oktober kl. 18:00-21:00
Då hela styrelsen har ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet, kommer kvällarna att inledas med ett gemensamt pass och sedan får ordförande, kassör och sekreterare fördjupa sig i sina specifika områden under resterande del av kvällen.
Önskvärt att fler deltagare från varje förening deltar eftersom vi av erfarenhet vet att det stärker arbetet i föreningsstyrelsen om flera har delat samma erfarenheter som de gemensamma kurstillfällena ger.
Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening. Fika ingår.
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: https://Utbildning-ordforande-sekreterare-och-kassor-hosten-2022.pdf?media=1644504640

18/10. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Tisdag 18 oktober kl. 17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/anmalan-radgivning-host22. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se. Länken till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf?media=1644504640. Plats: Föreningarnas Hus. OBS! Finns 2 andra tillfälle : Onsdag 16/11 & Torsdag 8/12

18/10. Nätverk Etniska

Tisdag 18 oktober kl. 18:00-20:00. Mer information kommer inom kort…

20/10. Civilsamhället som trygghetsfrämjare
Torsdag 20 oktober kl. 18:00-20:30. Deltagande föreningar ges möjlighet till en kortare presentation av sitt arbete, vad som hänt under sommaren samt vad som är aktuellt just nu. Johanna Sollerman, strategisk brottsförebyggare från Örebro kommun berättar om kommunens arbete i frågan. Vi kommer även att prata om gemensamma utmaningar, behov av samarbete samt önskemål med nätverket framöver.
Kostnad: Kostnadsfritt. Enklare fika ingår.
Anmälan via länk: https://bit.ly/anmalan-trygghetsframjande-host2022 senast 18/10. Plats: Föreningarnas Hus.
Länk till inbjudan: https://inbjudan-natverkstraff-trygghetsframjande-sept-22.pdf

24/10.Utbildning; Ordförande, sekreterare och kassör (del 2 av 3)
Måndagarna 24:e och 31:a oktober kl. 18:00-21:00
Funderingar? Kontakta:  info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus

25/10. Fånga engagemanget, en workshop om att rekrytera fler till era föreningar
Tisdag 25 oktober kl. 17:00-20:00 Detta är utbildningen för dig som vill engagera fler människor, få en ökad förståelse för varför människor engagerar sig ideellt och matcha detta med din organisations syften och mål. Kursledare: Johan Dahlén Strömgren från Volontärbyrån.
Kostnad:
Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening. Enkel förtäring ingår Anmälan senast 19/10 via länken: https://bit.ly/anmalan-fanga-engagemanget-2022 eller via: anmalan@foreningarnashusorebro.se
Funderingar? Kontakta info@orebroforeningsrad.se eller 072-311 50 09
Länk till inbjudan: https://INBJUDAN-Fanga-engagemanget-25-oktober-2022.pdf

31/10.Utbildning; Ordförande, sekreterare och kassör (del 3 av 3)
Måndag 31:a oktober kl. 18:00-21:00

1/11.Framtidens engagemang
Tisdag 1 november kl. 18:00-20:30. Kvällen inspireras av föregående veckas workshop med Volontärbyrån. Du behöver inte ha deltagit vid den föregående för att få utbyte av denna. Vi fokuserar på hur er organisation kan matcha dagens och morgondagens ideella engagemang med organisationens syften och mål. Hur kan ni på bästa sätt tillvara och öka engagemanget hos befintliga och nya medlemmar? Kostnad: Kostnadsfri för medlemsföreningar i Örebro Föreningsråd (200kr/år). Övriga betalar 250kr/förening. Kaffe/te och fralla säljes för 30 kr, uppge om du önskar detta i anmälan. Anmälan senast 26/10 via länken: https://bit.ly/anmalan-framtidens-engagemang-2022
Funderingar? Kontakta oss på info@orebroforeningsrad.se. Plats: Föreningarnas Hus
Länk till inbjudan: https://Framtidens-engagemang-1-nov-22.pdf

16/11. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Onsdag 16 november kl. 17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/anmalan-radgivning-host22. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se. Länken till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf?media=1644504640. Plats: Föreningarnas Hus. OBS! Finns 1 sista tillfälle: Torsdag 8/12

8/12. Rådgivning för blivande, nya och etablerade föreningar
Torsdag 8 november kl. 17:00-19:00. Rådgivning, i samarbete med Örebro kommun och Coompanion, erbjuds inom områdena som projekt, föreningsbidrag, marknadsföring, ekonomi m.m. Passa på att ställa frågor och få rådgivning och praktiskt stöd i flertalet frågor som berör föreningslivet. Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan senast dagen före aktuellt datum kl. 12, via: https://bit.ly/anmalan-radgivning-host22. I anmälan kryssar du i inom vilket/vilka områden du önskar rådgivning. Vid frågor; kontakta ordforande@orebroforeningsrad.se. Länken till inbjudan: https://Inbjudan-radgivning-host-22.pdf?media=1644504640. Plats: Föreningarnas Hus

Som medlem i Örebro Föreningsråd missar ni inga arrangemang – läs mer om hur er förening blir medlemmar här: Bli medlem – Örebro Föreningsråd – Vi bygger broar mellan föreningar!

Vi erbjuder även rådgivning och stöd till lokala föreningar inom Örebro kommun. Vill Er förening boka tid för rådgivning? Eller har ni förslag på kurser och aktiviteter?

Skicka ett mejl till oss: info@orebroforeningsrad.se

Varmt välkommen till våra olika föreningsforum!